טיפים לעסקים במשבר הכלכלי – כתבה מס' 3

למרות שישנם סימנים מעודדים לגבי היציאה מהמשבר הכלכלי, עדיין נראה שסוף המיתון עדיין רחוק. כתבה זו באה להקל עלינו בהתמודדות עם המשבר הכלכלי. נחלק את ההמלצות להתמודדות עם המשבר לשני חלקים: בתי עסק ומשקי בית. כתבה זו תדון בחלק הראשון.

המגזר העיסקי

  • בחן את עצמך – בדוק לפי הפרמטרים האופיניים לבית העסק שלך האם אתה מושפע מהמיתון ועד כמה. בין היתר – בדוק את מחזור ההכנסות, עומק חובות לקוחותיך, הרווחיות, תזרים המזומנים וכו'.
  • שקול לבקש עזרה – מדינת ישראל, בדומה למדינות אחרות בעולם, מעמידה סיוע מסויים שיכול לעזור לך לעבור את המשבר הכלכלי. בין היתר: קרן למפעלים במצוקה, תוכניות סיוע ליצואנים, קרנות אשראי לעסקים קטנים ובינוניים (כגון הקרן לסיוע לעסקים קטנים וקרן קורת) ועוד.
  • בצע התייעלות – עצה זו טובה לכל תקופה ולאו דווקא בעיתות משבר. עם זאת – נצל תקופה זו לבדוק עם עצמך את המגזרים ומרכזי הרווח המפסידים והרוחיים פחות בבית העסק,
  • הקטן עלויות – אל תתבייש לנצל את המשבר הכלכלי כדי לנהל מו"מ עם הספקים שלך (ואף "לפתוח" הסכמים קיימים). הקטנת עלויות יכולה לכלול הן את ההוצאות הקבועות והן את ההוצאות המשתנות. כמובן שגם בנקים ועמלות ביטוח ופנסיה שווים בדיקה נוספת…השתדל לא לאפשר לספקים ישנים להעלות מחיר בשיעור הגבוה מעליית המדד ללא סיבה מספקת. במידת הצורך – בצע הפחתת שכר לעובדיך (צעד שבדרך כלל עדיף על פיטורים).
  • קבל ייעוץ מקצועי – זכור, ישנם מומחים גדולים ממך בבדיקת מצבו הכלכלי והעסקי של העסק (גם אם הוא שלך…). מומחה כזה מנוסה ממך בביצוע הפעולות שהוזכרו ועל ידי בדיקה פשוטה או הכנת תוכנית עסקית בסיסית, יוכל לחסוך לך אלפי ₪ ואף להגדיל הכנסותיך גם בתקופת המשבר הכלכלי הנוכחי! כדאי לדעת – משרד התעשיה והמסחר מסבסד באופן ניכר חלק גדול מתוכניות אלה.
  • נהג באחריות וללא פאניקה – זכור, לא רק אתה נמצא במיתון. ייתכן ותוכל לנצל אותו לטובתך. יתכן ומתחרים שלך ייצאו מהמשחק, הקרן נינוחות לצוות עובדיך וללקוחותיך. בסופו של דבר – המיתון ייגמר!