טיפים למשקי הבית במשבר הכלכלי – כתבה מס' 4

בהמשך לכתבות הקודמות, כולנו נפגענו מהמשבר הכלכלי והשפעתו הגיעה לביתו של כל אחד ואחד מאיתנו. חלק גדול מאיתנו "לא גומרים את החודש" ואף נמצאים במינוס גם לאחר כניסת המשכורת. כתבה זו באה לסייע לעבור את המשבר ברמה של משקי הבית.

  • הכן תקציב ביתי – השתמש בתלושי השכר, דפי הבנק האחרונים והחשבונות השוטפים כדי להכין תקציב לבית. הכנה של תקציב כזה אמורה לארוך שעות ספורות בלבד ויכולה לשמש אותך לשנים רבות ולאפשר לך להבין היכן אתה עומד. נסה לתת תשומת לב מיוחדת לשורת החסכון.
  • הקטן עלויות – ישנן עלויות שאופייניות בעיקר למשקי הבית. ביניהן – משכנתא, מטפלות, טלפון וסלולרי, מנוי לעיתונים ולכבלים וכו'. ישנם עשרות אתרי אינטרנט שמציעים רעיונות יצירתיים לחסכון כגון יריד קח- תן (להחלפת בגדים ונעליים), ייבוש כביסה בחבל ולא במייבש, תספורת וצבע בבית ולא במספרה וכו'. בקיצור – "אל תבזבז את המשבר"…
  • בדוק היטב את תוכניות הביטוח והפנסיה שלך – סביר להניח שאתה משלם פרמיות כפולות על אותו ביטוח שבמקרה שיתממש תזכה רק בכיסוי אחד, יתכן ואתה משלם כספים לביטוחים שאינם רלוונטים ואינם מתאימים לך, נסה להוזיל את דמי הניהול שנלקחים ממך. זכור – מדובר בסכומים שיכולים להגיע לעשרות אלפי ₪!
  • עבור בכל חודש על דף החיובים של כרטיסי אשראי. בדיקה כזו תימנע טעויות/ תרמיות של חברת האשראי / בעלי עסקים. כמו כן, בדיקה כזו תעזור לך להבין בהוצאות ניתן לקצץ להבא. זכור – קל יותר להתפתות לביזבוזים באמצעות כרטיס אשראי מאשר במזומן. במקרים קיצוניים – גזור את כרטיסי האשראי שלך…
  • נצל את המשבר הכלכלי ודע שאתה לא לבד. גם אחרים נמצאים במשבר ובשל כך מורידים מחירים ומעניקים מבצעים. חפש מבצעים אלה, גזור קופונים והשתמש בהם בכדי לנסות ולשמור על רמת החיים בפחות הוצאות.
  • באם נפגעת בעקבות המשבר הכלכלי מאי אספקת מוצר שרכשת או מפשיטת רגל, דע שקיימים מנגנוני הגנה שיכולים לסייע לך באם ביצעת תשלום בשיק או בכרטיס אשראי ובכך בטל או צמצם את הנזק. ניתן להיעזר באתר המועצה הישראלית לצרכנות כדי לבחון את הסעדים השונים.
  • במידה ופוטרת מהעבודה – אל תבחל בעבודות פחות "סקסיות" ואל תתבייש לקבל דמי אבטלה (מדינת ישראל הקלה לאחרונה את תנאי הזכאות לקבלתם).
  • בדוק באם מגיעים לך כספים ממקורות ישנים: תופתע לגלות שייתכן ומס הכנסה חייב לך כסף בעבור ניכויי יתר בשנים האחרונות. יש לך זכות לדרוש החזרים עד 6 שנים אחורנית! חוב זה נוצר בעיקר במקרים ולא עבדת במקום קבוע ב-6 השנים האחרונות, באם היפקדת באופן עצמאי בקופות גמל ובאם נהגת לתרום לעמותות כלשהן. אל תחשוש לדרוש החזר זה (בליווי מקצועי מתאים).
    • ייתכן ומדינת ישראל חייבת לך כסף גם בגין מלוות ישנות שהמדינה גבתה ממך בתקופות קודמות (כגון – מלווה שלום הגליל, מלווה …. וכו'). מסיבות שונות – יתכן והמדינה לא החזירה לך או לקרוביך כספים אלו.
    • נסה לזכור באם במהלך עבודותיך הקודמות היפקדת כספי חסכון בקופות שונות שייתכן ושכחת מקיומן. ייתכן ותגלה שקיימים לך כספים בקופות גמל או בחברות ביטוח.